Predsednik Srbije Aleksandar Vučić zahvalio je EU na bespovratnom finansiranju izgradnje intermodalnog terminala u Batajnici i istakao da će taj projekat mnogo značiti za dalji ekonomski napredak naše zemlje.
Intermodalni terminal u Batajnici će biti neka vrsta šireg logističkog centra, gde će se vršiti pretovar robe iz kamiona u vozove – neka vrsta “suve luke”, kao preduslov za dalji ekonomski napredak, rekao je Vučić, koji je zajedno sa Semom Fabricijem i ministarkom Jadrankom Joksimović bacio lopatom prvi malter u kamen temeljac.
Koliko je značajna izgradnja jednog takvog terminala, Vučić je ilustrovao primerom da Beč već ima tri intermodalna terminala, dok ih je u Nemačkoj više od 100.
“Ovo je uslov bez kojeg ne možemo napred, za povećanje obima posla, ali i za povećanje cena”, rekao je Vučić.
On je rekao da je čitav projekat važan i zbog toga što je to deo programa za bolju zaštitu životne sredine, za zeleniju Srbiju, što je dogovoreno i na samitu u Sofiji.
Vučić je istakao da će tu raditi i značajan broj ljudi, ne samo direktno zaposlenih, već i onih koji će biti indirektno vezani za ovaj projekat.
“Nadam se da ćemo imati bar tri puta više kamiona na putevima, ali, kada terminal bude u funkciji, to će suštinski značiti šest puta više nego danas”, rekao je Vučić.
Vučić je zahvalio predstavnicima EU i državama članicama poštu su njihovi poreski obveznici izdvojili i poklonili, kako je rekao, 13,7 miliona evra.
“Neko potcenjuje te sume novca, ali to je ogroman novac i beskrajno sam vam zahvalan na ogromnoj podršci. Srbija će obezbediti 1,8 miliona evra, što je devet puta manje nego što daju Evropljani”, naglasio je predsednik.
Ističe da će to doprineti lokalnom razvoju Batajnice i Zemuna, kao i celog Beograda i cele Srbije.
Vučić je dodao da to neće biti poslednji intermodalni terminal koji će se graditi u Srbiji, pošto je izuzetno važno da nastavimo da razvijamo saobraćajnu i logističku infrastrukturu.
I dalje će nam biti potrebna podrška EU, dodao je Vučić zahvalivši EIB-u na podršci za izgradnju autoputa Niš – Merdare, za prvu deonicu od Niš do Pločnika.
Bez njihove podrške ne bi mogli to da napravimo, dodao je Vučić i istakao da i taj projekat pokazuje da možemo da menjamo sadašnjom zajedničkim radom.
Predsednik je čestitao radnicima i poručio im da će jednog dana biti ponosni na ono što su napravili, pošto će i to doprineti ekonomskom rastu Srbije.
“Cilj je da u naredne tri godine budemo ekonomski najbolji u Evropi”, naveo je Vučić napomenuvši da će zbog velikog zaostajanja u prethodnom periodu biti potrebno još mnogo da stignemo po standardu života neke razvijene evropske zemlje.
Fabrici: Intermodalni terminal za bolje povezivanje Srbije sa EU
Šef Delegacije EU u Srbiji Sem Fabrici izjavio je da će Intermodalni terminal u Batajnici doprineti boljem povezivanju srpskog tržišta sa regionalnim i evropskim, smanjiti transportne troškove i smanjiti zagađenje.

Fabrici je rekao da je EU za taj projekat izdvojila 15,5 miliona evra bespovratnih sredstava, što, kaže, više od 90 odsto vrednosti projekta.
Fabrici je istakao da će taj terminal smanjiti, pre svega, transportne troškove i dodao da je udeo logističkih troškova u ceni proizvoda u EU na nivou 10 do 12 odsto, dok je u Srbiji do 20 odsto.
To je, kaže, posledica zastarele transportne logistike u našoj zemlji.
“Unapređenjem transportne povezanosti mi smanjujemo troškove, povećavamo konkurentnost Srbije i unapređujemo socijalno-ekonomske standarde”, rekao je Fabrici.
Pored toga, dodaje on, terminal će otvoriti nova radna mesta, direktno će, kaže, biti zaposleno 28 ljudi, a indirektno hiljadu.
Naveo je da će novi terminal omogućiti osam puta veći pretovar u Srbiji, jer će, dodaje, na njegovom prostoru dolaziti kontejneri sa Jadranskog mora, Egejskog mora…
Trenutni pretovarni kapaciteti u Srbiji su, ističe Fabrici, 10.000 kontejnerskih jedinica, dok će se sa novim Intermodalnim terminalom taj broj popeti na 80.000.
Fabrici je istakao da je 2015. godine EU izdvojila milijardu evra bespovratne pomoći za modernizaciju transportne i energetske infrastrukture i povezivanje Srbije i Zapadnog Balkana sa EU.
“U 2020. godini, Srbija je najveći primalac sredstava iz fondova za povezivanje i do sada je dobila 200 miliona evra bespovratne pomoći za šest velikih investicionih projekata. Intermodalni terminal je jedan od tih šest projekata”, ukazao je Fabrici.
On je, dodaje, rezultat rada i saradnje između EU, nacionalnih i lokalnih vlasti.
Najavio je da će biti još novca iz EU, kroz Investicioni program za Zapadni Balkan, koji je u oktobru usvojila Evropska komisija, za nove velike investicione projekte.
Ove godine preko dve milijarde evra stranih direktnih investicija
Vučić je rekao da će Srbija ove godine ostvariti preko dve milijarde evra stranih direktnih investicija.
“Očekujem da uprkos kovidu imamo preko 60 odsto stranih direktnih investicija od celog zapadnog Balkana, do 62 odsto. Prošle godine smo imali oko 55 odsto, tako da raste udeo Srbije”, rekao je predsednik i dodao da je veoma zadovoljan, jer se nije moglo očekivati povećanje tih investicija.
Naveo je primere nemačkih kompanija koje već zapošljavaju ili će zapošljavati naše građane, da će za 15 dana biti postavljen kamen temeljac sa Japancima za Toe tajers u Inđiji.
Napominje da smo sa Japancima razgovarali i o velikoj investiciji u Novom Sadu i da se očekuje da to potvrde.
Sto se tiče javnih investicija istakao je da se u ovom trenutku grade četiri autoputa – Preljina-Požega, Moravski koridor, Ruma -Šabac, i Kuzmin-Sremska Rača ka BiH i Republici Srpskoj.
Istovremeno je potpisan ugovor za Fruškogorski koridor od 605 miliona evra, a uskoro kreću radovi.
Završava se projekat za autoput do Požarevca, na 75. kilometru od Beograda, a zatim preko Požarevca do Donjeg Milanovca za brzu saobraćajnicu, što će, kako je rekao, strahovito da podigne Podunavski kraj.
To su velike i važne investicije, rekao je Vučić i doda da se privode kraju radovi na izgradnji pruge Beograd-Stara Pazova – Novi Sad čime će za godinu dana uprkos brojnim problemima od Beograda do Novog Sada moći da se stigne za pola sata.
Kaže da se pregovara i o brzoj pruzi Beograd – Niš , i Valjevo-Vrbnica, odnosno pruzi Beograd-Bar.
Napominje i da je velika stvar autoput Karađorđe koji ima dva kraka jedan iz Mladenovca, a drugi iz Lazarevca ka Aranđelovcu preko Despotovca, Rače, ka Boru.
Istakao je “Autoput mira” Niš – Pločnik ka Prokuplju i Merdaru, Prištini, napominjući da je to važan projekat za celu Toplicu kao i centralno Kosovo.
Vučić je dodao da se pregovara i za nastavak izgradnje autoputu od Požege do Boljara, to je 107 kilometara, vrednosti oko 1,6 milijardi evra, kao i za Požega-Kotromane prema Višegradu, da i tu izgradimo autoput od 61 kilometra.
Radi se i projekat horizontalne magistrale za sever Srbije – Sombor-Kula preko Srbobrana prema Kikindi, biće brza saobraćajnica.
“Kao što vidite ogromna ulaganja. Nikada se nije toliko radilo i gradilo, ponosan sam na to”, poručio je Vučić.
INFO 24 / Tanjug / Foto: Tanjug