Ishrana kod gojazne dece

Ishrana niske energetske vrednosti predstavlja osnovnu meru za redukciju telesne mase. Prema nekim autorima, bolje je da se započne sa strogom nisko-energetskom ishranom jer početni gubitak u težini utiče pozitivno na motivaciju deteta da nastavi sa lečenjem. Nekada devojčice u adolescenciji imaju poteškoće da ostvare inicijalni gubitak u težini i pri značajnijoj redukciji ukupnog dnevnog energetskog unosa (dijeta sa 800 kCal). Međutim, dečaci koji prolaze kroz period ubrzanog pubertetskog rastenja su obično u stanju da održavaju gubitak u težini i na znatno većem unosu (1200-1500 kCal dnevno). Energetski zahtevi za rastenje kod dečaka u adolescenciji su tako veliki da jednostavna ograničenja u ishrani kao što je isključivanje šećera, slatkiša, zaslađenih pića i suve hrane uz skoro neizmenjen sastav glavnih obroka, mogu da dovedu do gubitka težine.

Osnovni princip ishrane za gojaznu decu i njihove porodice je uzimanje uravnoteženih obroka, koji obezbeđuju nutritivne potrebe organizma koji se razvija i raste. Celokupni unos masti treba da bude ograničen na najviše 30% od ukupnog kalorijskog unosa, proteini treba da iznose 15%, a ugljeni hidrati (prvenstveno složeni) 55% ili više.

Foto: zena.blic.rs

Glavni oblik dijetetskog lečenja gojaznosti u detinjstvu i adolescenciji predstavlja uravnotežena hipokalorijska ishrana. U takvoj vrsti ishrane ukupan unos kalorija je ograničen, ali ni jedna vrsta namirnica ili grupa namirnica ne preovlađuje u svakodnevnom jelovniku. Ukupno smanjenje energetskog unosa iznosi oko jedne trećine od uobičajenog dnevnog unosa. Da bi se ostvarila preporučena redukcija kalorijskog unosa nije potrebno svakodnevno merenje pojedinih namirnica i određivanje njihove kalorijske vrednosti.

Izmene u ishrani treba da su trajnog karaktera. Smanjivanje ili eliminacija specifične hrane može da redukuje unos kalorija bez stvaranja osećanja gladi ili depresivnog raspoloženja. Na primer, izbacivanje iz svakodnevne ishrane samo jedne ili dve visokokalorijske namirnice, kao što su čips, sladoled ili pržena hrana ili pijenje vode osim jedne čaše soka dnevno, dovodi samo do neznatnog kalorijskog deficita. Međutim i tako mali kalorijski deficit može dovesti do značajnog gubitka težine u dužem periodu vremena. Manjak od samo 100 kalorija (kCal) dnevno teoretski može da dovede do gubitka od oko 5 kg za godinu dana.

Foto: milijanadelibasic.com

Stavovi izneti u podržanom medijskom projektom nužno ne izražavaju stavove organa koji je dodelio sredstva.

Projekat je sufinansiran sredstvima opštine Bogatić.

Komentariši

Vaša email adresa neće biti objavljivana. Neophodna polja su označena sa *